perjantai 20. toukokuuta 2016

Mikä emännänkaapin väriksi

emännänkaappi
Uusi Arvotakka hehkuttaa, että sininen on trendiväri ja lehti on täynnä sinistä sisustusta. Juuri kun minun sininen kauteni on päättynyt. Pitää nyt kuitenkin hakea varastosta vanha sininen pinnatuoli, joka minun joskus piti maalata ja katsoa sopiiko se tupaan.


Emännänkaappi on nyt tuvassa. Pohjamaalattuna ja hiottuna melkein lopullisella paikallaan. Ja nyt pitäisi sen tuleva väri päättää. Vihreää siitä ei tule, vaikka se sen alkuperäinen väri onkin. Tuvan sinisyyden vuoksi siitä tulee vaalea, mutta valkoisenkin sävyjä on nykyään mielettömästi.


Samassa Avotakassa kirjoitetaan 50-luvun tyylistä: Poimi väreiksi vaaleita, murrettuja sävyjä. 1950-luvulla suosittiin aavistuksen kermaisia värejä, kuten pehmeitä vihreitä, vaaleankeltaista, harmaata, sinisen eri sävyjä ja marjapuuronpunaista.

Pitkään olin katsellut vanhoja keittiökelloja sillä silmällä, että sellainen kyllä tupaankin kuuluisi. Nyt minulla on kello ja oikeastaan se taitaa olla juuri sen värinen, joka kaappiinkin sopisi.



2 kommenttia:

  1. Mulla on samanlainen kaappi työn alla. Menossa äidin mökille. Minä maalaan sen jugendinvihreäksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minunkin pitäisi tehdä, mutta en pidä vihreästä - muuten kuin ulkona. Valitsin vaalean keltaisen ja maalin, jolla en ennen ole maalannut. Toivottavasti en pilaa kaappia. Oletko laskenut työhön menneitä tunteja? Minä lopetin jo vuodenvaihteessa.

      Poista